Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi

Velkommen til Landsbyen! Vi er en integreret daginstitution, som ligger skønt og grønt i rolige omgivelser i Københavns nordvestkvarter. Vi har plads til 150 børn fordelt på fem vuggestuegrupper og fire børnehavegrupper. 

Vores hus 

Vi bor i et stort arkitekttegnet hus på to etager med store vinduer og dejligt lysindfald. Vi har flere skolehaver som nabo og er tæt på offentlig transport.

I vores hus er der god plads, højt til loftet og brede gange. Alle stuer har en skillevæg og skydedøre, som giver mulighed for at skabe flere læringsmiljøer i rummet. Vi har motorikrum, krea-rum og et glasbur, der bliver brugt til aktiviteter og møder. Vores børnehave holder til i stueetagen, og her har alle stuer direkte udgang til husets kæmpe terrasse, der bliver brugt som en forlængelse af stuerne. Så tager vi madrasser, lego eller bøger med ud og hygger udenfor. 

Udenfor har vi en stor og skøn legeplads, som er fælles for vuggestuen og børnehaven. Legepladsen er i flere niveauer og opdelt i forskellige legezoner. Her er legehuse, sandkasse, gynger og vores sørøverskib, der både har klatrestativ og rustjebane. På bagsiden af huset har vi en lille boldbane med kunstgræs, som vi bruger til boldspil, motorisk leg eller som et sted at nyde frokosten. Vi elsker at være udenfor og er ude i alt slags vejr. 

"Må gerne"-budskaber

Vi arbejder ud fra en ressourceorienteret og anerkendende tilgang, hvilket blandt andet betyder, at vi bruger et positivt og fremadrettet sprog, når vi kommunikerer med vores børn.

Vi arbejder aktivt med "må gerne"-budskaber og viser børnene, hvilken vej vi gerne vil have, at de skal gå, frem for at sige, hvad de ikke skal. Det vil sige, at hvis et barn for eksempel bruger en skovl i sandkassen til at slå med, så er vi handlingsanvisende ved for eksempel at sige ”skovlen bruger vi til at grave med” i stedet for at sige ”nej, du må ikke slå”. I Landsbyen tror vi nemlig på, at børn skal anvises en vej og støttes i deres initiativer og positive intentioner.

Det samme gør sig gældende i vores forældresamarbejde, hvor vi kigger på familierne individuelt og indgår i en åben dialog. 

Pædagogisk årshjul

Vi arbejder med et pædagogisk årshjul med forskellige temaer hen over året, som vi vælger ud fra den styrkede læreplan. Vi evaluerer løbende vores pædagogiske processer og justerer ved behov. 

Et tema kan for eksempel være bondegårdstema. Her bliver temaugerne sluttet af med et bondegårdsbesøg, og op til besøget har lavet bondegård på stuerne, malet køer og haft sange og fokusord, der knytter sig til temaet. Så vidt det er muligt forsøger vi også altid at inddrage vores køkken. Forældrene får desuden udsendt vores planer, så de kan følge med i, hvad vi laver.