Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når vuggestuebørnene nærmere sig tre år, skal de begynde i børnehave. Overflytningen foregår hos os gradvist over cirka 14 dage og starter med, at vuggestuebørnene er på besøg i børnehaven sammen med deres pædagoger, så de altid har et kendt ansigt. Vi tager hånd om det enkelte barn og tilpasser overgangen efter barnets behov, da vi ved, at det kan være en stor omvæltning for nogle børn at starte på en ny stue. Der vil typisk være 4 til 5 besøg i børnehaven, før barnet starter fuldt op, hvor jeres barn deltager i legeaktiviteter eller måltider med deres nye stue. Vi opfordrer til, at jeres barn ved overgangen starter med kortere dage, hvis muligt, og stræber efter så rolig en overflytning som muligt.

Vi gør meget for at flytte børnene på en sådan måde, at vi kan sikre legerelationer, men også møder nye relationer og indgår i nye fællesskaber. Flytningen og placeringen foregår i samarbejde med vores faglige fyrtårne, så deres ekspertise bruges til at sikre den bedste overgang for jeres barn.

Overgang fra børnehave til skole

Hvert år danner vi to storegrupper af de børn, der skal begynde i skole det kommende år. Storegrupperne begynder i efteråret og er samlet en gang om ugen. Her laver vi en række aktiviteter, der forbereder børnene til den nye hverdag, der venter, når de begynder i skole. Vi tager også på ture med de store børn som eksempelvis teaterture og på museum.

Hos os har vi specielt fokus på at klæde børnene godt på , så de er rustet til skolestarten. Vi arbejder med at gøre børnene klar til skolegang både fagligt, emotionelt og socialt, og vi øver os på livet som skolebørn i gruppen. Vi arbejder praktisk med færdigheder, der skal gøre børnene klar til den mere selvstændige hverdag og øver os i sociale færdigheder og relationsdannelse.

Vores storegrupper afslutter deres forløb med en lille ceremoni, hvor de får et diplom som bevis på, at de har gennemført forløbet og er skoleparate.

Der en stor del af forældresamarbejde i overgangen til skole, og vi forbereder både børn og forældre bedst muligt på den nye hverdag. Derfor holder vi både skoleoverleveringssamataler med jer forældre og laver en plan for hver enkelt barn. Vi samarbejder med Rødkilde Skole og er en aktiv del i placeringen af vores børn i klasser ud fra vores faglige vurderinger. Rødkilde Skole tilbyder Åbent hus-arrangementer, så børnene kan opleve hverdagen på en skole, og I kan besøge skolen før opstart. Vores børn overgår til KKFO 1. maj.